De Drive up Safety kijk op de afgelopen verkeersweek

Wat hebben we geleerd deze week…

We mogen best wat kritisch zijn en dat gaan we ook doen in onderstaande kijk op de verkeersveilige week…

De cel educatie en preventie van de Federale politie is opgehouden te bestaan.

Afbeeldingsresultaat voor doodskist auto

Maar liefst 50 (laten we zeggen ½ in Vlaanderen en ½ in Wallonië) politie mensen van de Federale politie die zich dagdagelijks inzetten voor verkeersveiligheid zijn vervangen door een 6 tal lesgevers en een 5 tal vsv vrijwilligers.

De kerntaak van de politie is blijkbaar geen educatie en sensibilisering meer maar terreur.

Nochtans hebben we in België meer dan 700 verkeersdoden jaar in jaar uit en waren er nog geen 1/10 terreurdoden (we betreuren uiteraard elk slachtoffer en wensen alle families veel sterkte – we maken hier enkel een vergelijk in cijfers)

We kunnen dan misschien wel gelezen hebben dat het beter gaat op onze Vlaamse wegen en er minder slachtoffers vallen doch dit is het vel van de beer verkopen alvorens enz…

We moeten ook verder kijken en denken waarom er de eerste 6 maanden minder slachtoffers vielen.

Was het beter weer, gaan jongeren anders uit…

Moeten we niet BLIJVEN inzetten op verkeersveiligheid en zorgen dat er ipv een daling van een kleine 8% een daling van 50 of 100% is…

Moeten er niet meer politieke moed zijn om echt te werken rond verkeersveiligheid?

En moeten we nu eindelijk eens snappen dat MOBILITEIT en VERKEERSVEILIGHEID 2 totaal verschillende zaken zijn???

Afbeeldingsresultaat voor appel en peren vergelijken

We lazen deze week discussies over de fietshelm…

Blijkbaar is de fietshelm niet populair bij jongeren…

De mobiliteitsorganisaties zeggen dat de aandacht en de klemtoon fout is; we moeten veilige fietspaden maken; natuurlijk juist en hopelijk werkt men hier ook aan.

Maar als “echte” verkeersveiligheidsorganisatie” voor en door jongeren willen we jongeren overtuigen en motiveren om zich zo veilig mogelijk te gedragen maar ook te hoeden voor het ongeluk.

We kunnen niet blijven ontkennen dat het verkeer van vandaag druk is en dat zal niet zomaar,123 veranderen…

DUS we moeten jongeren en youngsters vertellen dat zichtbaar en met een helm op de kop een goed idee is.

Alvorens er één valt en met een gebarsten schedel op het asfalt ligt.

Afbeeldingsresultaten voor nutcase

Als jongeren nu al last hebben met de “cool”heidsfactor van die dingen dan moeten we onze bek houden over als er geen auto’s waren en als dit en als dat…

We kunnen ons maar beter groot maken in het verkeer en opvallen en ons beschermen, als zwakke weggebruiker.

Afbeeldingsresultaat voor cool fluo op de fiets

Grijs haar hebben we dus weer gekregen deze week…

Drive up Safety vraagt dringend een minister van Verkeersveiligheid die zich enkel met een veiliger verkeer kan bezighouden.

En nog eens Vlaanderen, we gaan al 14 jaar dag in dag uit naar scholen en events en onze aanpak werkt.

Deze week waren we elke dag in een school of op een event  om positief en ervaringsgericht te werken rond verkeer.

Peer2peer, cool, ludiek en dus niet saai, in maatpak en vanachter onze bureau met een wijzende vinger.

Zorg er dan ook voor dat projecten en organisaties zoals de onze de steun krijgen die ze verdienen.

Aja je kan ons steunen via de warme week van Stubru.

https://dewarmsteweek.stubru.be/organisaties/drive-safety-de-verkeersveiligheidsorganisatie-voor-en-door-jongeren

Bak maar een verkeersveilige taart voor ons zodat we hopelijk onze 15 kaarsjes op onze verjaardag kunnen uitblazen.

Om af te sluiten wel nog even Bosch bedanken voor het coole event van deze week waar ze jongeren kennis laten maken hebben met rijhulpsystemen zoals esp, verkeersbordherkenning en lane assist.

Want ja hoor ervaringsgerichte educatie is nodig!