Draag de gordel en blijf gewoon jezelf (2014)

Uit recent onderzoek blijkt dat 1 op de 6 mensen zich vooraan in de auto niet vastklikt. Ook al kent iedereen de risico’s. Bovendien draagt amper de helft van de passagiers achterin de gordel. Vele jongeren houden zich tevens voor dat men zichzelf kan tegenhouden aan het stuur of de autozetel bij een naderende botsing.  Onze organisatie vond dat deze mythe voor eens en voor altijd doorprikt moest worden en werkte hiervoor een ludieke gordelcampagne op maat van jongeren uit.

Wanneer passagiers achteraan in de auto hun gordel niet dragen, lopen de inzittenden vooraan 5 keer meer kans om te overlijden.  Passagiers zonder gordel worden projectielen en kunnen ernstige letsels of zelfs de dood veroorzaken van andere inzittenden, zelfs als zij wél een gordel dragen. Dit komt doordat hun lichaamsmassa stijgt bij een frontale botsing. Dit is het “crashgewicht ”.

Drive up Safety liet een applicatie ontwikkelen waarbij jongeren hun crashgewicht kunnen berekenen door hun lichaamsgewicht en snelheid aan te geven. Vervolgens wordt het crashgewicht vergeleken met het gewicht van een dier, zoals een olifant of een nijlpaard. Hierdoor kunnen jongeren zich werkelijk iets voorstellen bij hun crashgewicht. De resultaten kan men delen via mail en /of sociale media zoals Facebook of Twitter. Zo worden, op hun beurt, andere jongeren hierover geïnformeerd.

Na vijf intensieve tuimeljaren was onze tolwagen aan de nodige vervanging toe. Op de persvoorstelling van dit gordelproject werd onze gloednieuwe Volvo V40 tolwagen aan het grote publiek voorgesteld. Deze wagen trekt er vrijwel iedere dag op uit om zoveel mogelijk mensen bewust te maken van het belang van de gordel. In het kader van dit gordel project bezocht ons team verschillende jongerenevenementen. Onze medewerkers spoorden hierbij jongeren aan om de app uit te testen en vervolgens een ritje te maken met de tolwagen.

 

Ter promotie van de app werd een radiospot opgenomen met Jan Matthys die te horen was op de nationale radiozender HITfm. Verder werden affiches en flyers verspreid met de bekende koppen van Virginie Claes en Showbizz Bart, de ambassadeurs van onze organisatie.

De verwezenlijking van dit project hebben wij te danken aan onze commerciële partners en de steun van de Federale overheid. De bijhorende crash-applicatie is nog steeds gratis downloadbaar.